5 sposobów w jaki stres chroniczny niszczy twoje życie.

5 sposobów w jaki stres chroniczny niszczy twoje życie.

Stres. To okropne słowo i gorsze uczucie, prawda? Chodzi o to, że stres nie jest taki zły. Bez niego nie bylibyśmy zmotywowani, by chronić siebie lub występować. Pewien poziom stresu pomaga nam dostosować się do naszego otoczenia i popycha nas do doskonałości. Stres, który jest niepokojący, jest to stres chroniczny i może mieć negatywny wpływ na Ciebie na wiele sposobów.

Jak można określić, czy stres jest dobry czy chroniczny? Przyjrzyjmy się temu, jak chroniczny stres może zabić jakość Twojego życia i dlaczego chcesz włączyć naturalne środki łagodzące stres do Twojego życia.

Stres chroniczny miesza nam w mózgu.

Stres chroniczny miesza nam w mózgu.

Możesz myśleć, że praca pod bronią jest konieczna przez cały czas, ale według University of Maryland Medical Center (UMMC), chroniczny stres wpływa na Twoją zdolność koncentracji, skutecznego działania i sprawia, że jesteś bardziej podatny na wypadki.

Przewlekły stres ma niszczący wpływ na pamięć i uczenie się. Zabija komórki mózgowe. UMMC donosi, że osoby cierpiące na stres pourazowy doświadczają 8-procentowego kurczenia się hipokampa, centrum pamięci mózgu, a stres w sposób zdecydowany wpływa na zdolność dzieci do uczenia się.

Franklin Institute wyjaśnia, że hormon stresu kortyzol zajmuje kanały glukozy do mięśni podczas reakcji na stres i pozostawia mniej paliwa dla mózgu. Kortyzol przerywa również komunikację komórkową mózgu poprzez osłabienie funkcji neuroprzekaźnika.

Cała nauka zależy od wykorzystania pamięci. Stres wpływa na zdolność dostępu do wspomnień i uniemożliwia tworzenie nowych.

Co gorsza, twój hipokamp jest zamieszany w wyłączanie kortyzolu. W miarę jak ulega uszkodzeniu w wyniku chronicznego stresu, staje się mniej zdolny do tego i staje się bardziej uszkodzony. To jest to, co Instytut Franklina nazywa “kaskadą degeneracyjną”.

Stres chroniczny zwiększa ryzyko zawału serca, choroby serca i udaru mózgu.

Stres chroniczny zwiększa ryzyko zawału serca, choroby serca i udaru mózgu.

Bezpośredni związek między chronicznym stresem a zwiększonym ryzykiem zawału serca, choroby serca i udaru mózgu nie został jeszcze ustalony przez naukowców. To, co robi chroniczny stres, donosi UMMC, to pogorszenie czynników ryzyka wystąpienia tych schorzeń.

Stres zwiększa tętno, zwęża tętnice i wpływa na rytm serca. Zagęszcza krew, która może chronić przed utratą krwi w przypadku urazu, zgodnie z UMMC. Stres zwiększa ciśnienie krwi, a chroniczny stres uszkadza wykładziny naczyń krwionośnych, szczególnie dlatego, że przyczynia się do powstawania stanów zapalnych.

Podwyższone ciśnienie krwi jest również czynnikiem ryzyka wystąpienia udaru mózgu, a Instytut Franklina donosi, że poziom stresu może zwiększyć miażdżycę, kolejny czynnik ryzyka wystąpienia udaru mózgu.

Stres chroniczny przyczynia się do przyrostu masy ciała i zaburzeń trawiennych.

Ponieważ trawienie jest również obecne podczas reakcji na stres, chroniczny stres może przyczynić się do różnych zaburzeń trawiennych. Nadęty żołądek, skurcze, zaparcia i biegunka są częstymi objawami chronicznego stresu. Tak samo jak refluks kwasowy i zespół jelita drażliwego. Stres może pogłębiać wrzody i zapalenie jelita grubego.

Kortyzol przyczynia się do nagromadzenia niebezpiecznego tłuszczu z brzucha i pogłębia zachcianki na tłuszcz, sól i cukier. Jedzenie niezdrowych węglowodanów może być uspokajające, ponieważ zmniejsza to behawioralną i hormonalną nierównowagę związaną z reakcją na stres. Niestety, takie zachowanie może stać się nawykiem i prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak cukrzyca i choroby serca.

Stres zwiększa ból

Powiązania między nasileniem bólu i chronicznym stresem zostały ustanowione z bólami głowy, stawów i mięśni. Stres zdaje się nasilać ból stawów i pleców. Stres w pracy jest związany z bólem pleców, a stres zwiększa występowanie i nasilenie bólów głowy spowodowanych napięciem.

Stres wpływa na seksualność i funkcje reprodukcyjne.

Przewlekły stres zmniejsza pożądanie seksualne u kobiet i może przyczynić się do zaburzeń erekcji u mężczyzn. Przewlekły stres związany jest z nasileniem zespołu napięcia przedmiesiączkowego i może mieć wpływ na płodność u kobiet. Stres w czasie ciąży jest związany z wyższymi wskaźnikami przedwczesnego porodu i poronień. Stres w czasie ciąży może również wpływać na to, jak niemowlęta reagują na stres po porodzie, donosi UMMC. Przewlekły stres może również pogorszyć hormonalne zmiany nastroju, które towarzyszą menopauzie.