7 korzyści jakie przynosi dla organizmu witamina C.

Witamina C

Witamina C jest istotną witaminą, co oznacza, że nie może być produkowana przez organizm. Niemniej jednak, ma ona wiele ról w organizmie i została połączony z imponującymi korzyściami zdrowotnymi.

Jest rozpuszczalny w wodzie i znajduje się w wielu owocach i warzywach, w tym pomarańczach, truskawkach, owocach kiwi, papryce, brokułach, jarmużu i szpinaku.

Zalecana dzienna dawka witaminy C wynosi 75 mg dla kobiet i 90 mg dla mężczyzn. Chociaż powszechnie zaleca się, aby spożywać witaminę C z żywności, wielu ludzi decyduje się na suplementy w celu zaspokojenia ich potrzeb.

Oto 7 naukowo udowodnionych korzyści płynących ze stosowania suplementu diety z witaminą C.

Witamina C jako przeciwutleniacz.

Przeciwutleniacze to cząsteczki, które wzmacniają układ odpornościowy. Czynią to poprzez ochronę komórek przed szkodliwymi cząsteczkami zwanymi wolnymi rodnikami.

Gdy gromadzą się wolne rodniki, mogą powodować stan znany jako stres oksydacyjny, który jest związany z wieloma chorobami przewlekłymi.

Badania pokazują, że spożywanie większej ilości witaminy C może zwiększyć poziom antyoksydantów we krwi nawet o 30%. Pomaga to naturalnej obronie organizmu w walce z zapaleniem.

Witamina C a wysokie ciśnienie krwi.

Witamina C skład

Wysokie ciśnienie krwi naraża Cię na ryzyko wystąpienia choroby serca, która jest główną przyczyną zgonu na świecie. Badania wykazały, że witamina C może pomóc obniżyć ciśnienie krwi zarówno u osób z wysokim ciśnieniem krwi, jak i bez niego.

Badanie na zwierzętach wykazało, że przyjmowanie suplementu witaminy C pomogło zrelaksować naczynia krwionośne, które przenoszą krew z serca, co pomogło obniżyć ciśnienie krwi.

Ponadto analiza 29 badań na ludziach wykazała, że przyjmowanie suplementu witaminy C zmniejsza ciśnienie skurczowe (wartość górna) średnio o 3,84 mmHg, a ciśnienie rozkurczowe (wartość dolna) o 1,48 mmHg u zdrowych osób dorosłych. Chociaż wyniki te są obiecujące, nie jest jasne, czy wpływ na ciśnienie krwi jest długotrwały. Ponadto osoby z wysokim ciśnieniem krwi nie powinny polegać wyłącznie na witaminie C w leczeniu.

Witamina C jako sposób obniżenia ryzyka chorób serca.

Wiele czynników zwiększa ryzyko wystąpienia chorób serca, w tym wysokie ciśnienie krwi, wysoki poziom “złego” cholesterolu LDL, niski poziom “dobrego” cholesterolu HDL oraz poziom trójglicerydów.

Witamina C może pomóc zmniejszyć te czynniki ryzyka, które mogą zmniejszyć ryzyko wystąpienia chorób serca.

Naukowcy nie byli jednak pewni, czy ludzie, którzy spożywali bogate w witaminę C produkty spożywcze również prowadzili zdrowszy tryb życia niż ludzie, którzy przyjmowali suplementy. Tak więc, pozostaje niejasne, czy różnice były spowodowane przez witaminę C lub inne aspekty diety. Analiza wykazała, że przyjmowanie suplementu witaminy C znacznie zmniejszyło “zły” poziom cholesterolu LDL o około 7,9 mg/dl, a triglicerydów we krwi o 20,1 mg/dl.

Krótko mówiąc, wydaje się, że przyjmowanie lub spożywanie co najmniej 500 mg witaminy C dziennie może zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby serca. Jednakże, jeśli już spożywa się dietę bogatą w witaminę C, wówczas suplementy mogą nie zapewnić dodatkowych korzyści dla zdrowia serca.

Witamina C może zmniejszyć poziom kwasu moczowego we krwi.

Witamina C skutki uboczne
Several pieces of fresh oranges in the form of letter C. Isolated on white.

Skaza moczowa jest to niezwykle bolesne i wiąże się nawet z zapaleniem stawów, zwłaszcza dużych palców. Osoby doświadczają obrzęku i nagłych, poważnych ataków bólu.

Objawy zwyrodnieniowe pojawiają się, gdy we krwi jest zbyt dużo kwasu moczowego. Kwas moczowy jest produktem odpadowym wytwarzanym przez organizm. Przy wysokich poziomach może się krystalizować i osadzać w stawach.

Co ciekawe, kilka badań wykazało, że witamina C może pomóc zredukować kwas moczowy we krwi i w rezultacie chronić przed atakami dny moczanowej. Chociaż wydaje się, że istnieje silny związek między spożyciem witaminy C a poziomem kwasu moczowego, potrzebne są dalsze badania nad wpływem witaminy C na skazę moczową.

Witamina C pomaga zapobiegać niedoborom żelaza.

Żelazo jest ważnym składnikiem odżywczym, który pełni różne funkcje w organizmie. Jest to niezbędne do produkcji czerwonych krwinek i transportu tlenu w całym organizmie.

Co ciekawe, suplementy witaminy C mogą pomóc poprawić wchłanianie żelaza z diety. Witamina C pomaga w przekształcaniu żelaza, które jest słabo wchłaniane, np. roślinne źródła żelaza, w formę, która jest łatwiejsza do wchłonięcia. Jest to szczególnie przydatne dla osób stosujących dietę bezmięsną, ponieważ mięso jest głównym źródłem żelaza.

W rzeczywistości samo spożycie 100 mg witaminy C może poprawić wchłanianie żelaza o 67%. W rezultacie, witamina C może pomóc zmniejszyć ryzyko niedokrwistości wśród osób podatnych na niedobór żelaza.

Jeśli cierpisz z powodu niskiego poziomu żelaza, spożywanie większej ilości żywności bogatej w witaminę C lub przyjmowanie suplementu witaminy C może pomóc poprawić poziom żelaza we krwi.

Witamina C zwiększa odporność.

Jednym z głównych powodów, dla których ludzie przyjmują suplementy witaminy C jest zwiększenie ich odporności.

Po pierwsze, witamina C wspomaga produkcję białych krwinek znanych jako limfocyty i fagocyty, które pomagają chronić organizm przed infekcjami.

Po drugie, witamina C pomaga tym białym krwinkom skuteczniej funkcjonować, chroniąc je jednocześnie przed uszkodzeniem przez potencjalnie szkodliwe cząsteczki, takie jak wolne rodniki.

Po trzecie, witamina C jest istotną częścią systemu obronnego skóry. Jest on aktywnie transportowany do skóry, gdzie może działać jako przeciwutleniacz i wzmacniać bariery skórne.

Badania wykazały również, że przyjmowanie witaminy C może skrócić czas gojenia się ran. Co więcej, niski poziom witaminy C został powiązany ze słabymi wynikami zdrowotnymi. Na przykład, ludzie, którzy cierpią na zapalenie płuc mają niższy poziom witaminy C, a suplementy witaminy C zostały wykazane, aby skrócić czas powrotu do zdrowia.

Witamina C wpływa na pamięć i myślenie w miarę upływu czasu.

Demencja jest szerokim pojęciem używanym do opisywania symptomów złego myślenia i pamięci.

Badania sugerują, że stres oksydacyjny i zapalenie w pobliżu mózgu, kręgosłupa i nerwów (łącznie znanych jako centralny układ nerwowy) może zwiększyć ryzyko demencji.

Witamina C jest silnym przeciwutleniaczem. Niski poziom tej witaminy jest związany z upośledzeniem zdolności do myślenia i zapamiętywania. Ponadto, kilka badań wykazało, że osoby z demencją mogą mieć niższy poziom witaminy C we krwi. Wysokie spożycie witaminy C z żywności lub suplementów wykazano ochronne działanie na myślenie i pamięć z wiekiem.

Suplementy witaminy C mogą pomóc w walce z takimi warunkami jak demencja, jeśli nie otrzymasz wystarczającej ilości witaminy C z diety. Jednakże, aby zrozumieć wpływ suplementów witaminy C na zdrowie układu nerwowego, konieczne jest przeprowadzenie większej liczby badań na ludziach.