Choroby i objawy – diagnoza – leczenie – przebieg

Czy sposób odżywiania ma wpływ na płodność? Jak zwiększyć swoje szanse na zajście w ciążę?

Udowodniono, że zdrowy styl życia ma niebagatelny wpływ na pracę całego organizmu, również układu hormonalnego. Dlatego chcąc zajść w ciążę należy porzucić złe nawyki i zadbać o prawidłową masę ciała. Prawidłowa to znaczy ani zbyt niska ani zbyt wysoka. Bowiem każda skrajność u kobiet może prowadzić do niepłodności. U otyłych mężczyzn również jakość nasienia i aktywność plemników jest na niższym poziomie, dlatego o dietę należy dbać. Już teraz pragniemy nadmienić, że lek Femibion może pomóc w staraniach o dziecko. Zatem, w jaki sposób poprzez dietę można zwiększyć swoje szansę na zajście w ciążę?

Wyeliminowanie z diety nadmiaru kofeiny, a także alkoholu

Używki nie służą naszemu zdrowiu. To fakt, z którym trudno się nie zgodzić. Mimo, że często trudno z nimi zerwać koniecznie należy to zrobić, kiedy planuje się ciążę. Kofeina w większych dawkach może wpływać negatywnie na gospodarkę hormonalną. Dlatego nie należy przekraczać dawki 2-3 kaw dziennie, a najlepiej w ogóle z niej zrezygnować. Również alkohol ma destrukcyjny wpływ na płodność.

Regularne spożywanie posiłków ma duże znaczenie

Szczególnie kobiety mają skłonność do diet redukcyjnych, głodzenia się, a następnie objadania. Takie działanie poważnie wpływa na układ rozrodczy, powodując zaburzenia owulacji. Przede wszystkim jednak na samym początku może prowadzić do insulinooporności i cukrzycy typu drugiego, a te poważnie utrudniają zajście w ciążę. Regularne posiłki pomagają stabilizować zawartość insuliny we krwi, a to ma duże znaczenie nie tylko dla metabolizmu, ale również procesów hormonalnych. Zatem ile należy jeść? Najlepiej 4-5 posiłków dziennie w odstępach 3 godzinnych. Oczywiście nie powinny być to posiłki zbyt ciężkie. Odchodzi się już w każdym razie od jedzenia 2-3 masywnych posiłków w ciągu dnia.

Spożywanie kwasu foliowego i witaminy D jest kluczowe

Kobiety, które chcą zajść w ciążę powinny pamiętać o odpowiedniej suplementacji. Femibion to lek, który zawiera nie tylko kwas foliowy, ale również potrzebne do prawidłowej pracy układu krwionośnego i wchłaniania żelaza witaminy z grupy B, korzystnie wpływający na hormon tarczycy jod, a także wzmacniające żelazo. Oczywiście wszystkie te składniki można, a nawet warto spożywać wraz z pożywieniem odpowiednio bilansując swoją dietę. Bardzo ważna jest również witamina D, która odpowiada za prawidłowy rozwój kośćca. Dzięki niemu wapń jest transportowany do łożyska, a zarodek może się prawidłowo rozwijać.

Kluczowa rola nienasyconych kwasów tłuszczowych

Na prawidłową pracę organizmu i gospodarkę hormonalną duży wpływ ma również ograniczenie, a właściwie wyeliminowanie szkodliwych tłuszczów nasyconych, których spożywanie prowadzą do rozwoju miażdżycy. Należy je zamienić na tłuszcze wielonienasycone Omega-3 i Omega-6, które obecne są w największym stopniu w olejach tłoczonych na zimno, rybach morskich oraz orzechach. Te ostatnie również powinny być stałym składnikiem diety, jednak należy ograniczyć ich spożycie do maksymalnie 3 razy w ciągu tygodnia, ze względu na obecność metali ciężkich. Nie można całkowicie wyeliminować mięsa, gdyż jest ono źródłem witaminy B12, natomiast jego nadmierne spożycie również nie jest korzystne, gdyż prowadzi do zaburzeń metabolicznych, a przy nieodpowiedniej obróbce na tłuszczu także odkładaniu się cholesterolu. Zatem nie należy spożywać więcej niż 500 g mięsa tygodniowo w zbilansowanej diecie.

Warzywa i owoce Twoim sprzymierzeńcem

W diecie powinno znaleźć się 4-5 porcji warzyw i owoców. Zatem muszą się one znaleźć w każdym posiłku. Doskonałym pomysłem jest spożywanie surówek, jednak należy unikać dodawania do nich tłustych, ciężkich dodatków, takich jak chociażby majonez, który jest źródłem złego cholesterolu. Ogółem powinno się spożywać dziennie 400 g w proporcji 300 g warzyw i 100 g owoców. Warto wybierać warzywa i owoce z różnych grup, które dostarczają zarówno witaminę A, C i E, jak i kwas foliowy. Świetnym wyborem są jagody Acai, ale trudno jest zakupić świeże, dlatego można postawić choćby na rodzime jabłka i marchew. Jeszcze lepiej, jeśli prowadzi się przydomowy ogródek i uprawę pod osłonami, wtedy dodatkowo ma się pewność, że spożywa się warzywa bez dodatku szkodliwych pestycydów.

Stosowanie się do powyższych bardzo ogólnych wskazówek może pomóc przy staraniu się o dziecko. Ważne, by oprócz diety włączyć również ruch, jednak nie bardzo intensywny, 30-40 minutowy.